onsdag 24 oktober 2012

Julkvilt på gång

Ja nu var det inte alls meningen att starta upp ett nytt projekt men blev så inspirerad av en syvän så det gick inte att låta bli. Har fått två cd-hyllor av en kompis och där har jag lagt tygerna projektvis och jag ser dessa tyger så fort jag sätter mig vid datorn. Facken med jultyger kändes så hopplösa, vad göra med dessa....? Så nu har jag strimlat upp till ett enkelsängstäcke, trodde i min enfald att det inte skulle räcka med tre fack, meeen.... det är fortfarande 2 fack med jultyger kvar! Räknade snabbt över mina övriga cd-hyllor och det är totalt 60 st knökfulla fack med tyger, plus alla andra bokhyllor och diverse lådor, puh! En annan sykompis sa att vi nog behöver några extra liv för att kunna sy upp allt vi samlat på oss.....
Här har jag skurit till 672 bitar och börjat sy av hörnen
 
Nu har jag skurit bort underliggande tyg och det blev två små fyrkanter över. Jag brukar lägga dessa fyrkanter i en låda och där blir de liggande, men inte nu! Jag syr direkt ihop dem. Denna linjal har jag hittat i mina gömmor och aldrig använt (i ärlighetens namn så har jag aldrig fattat vitsen med den, förrän nu.) Trekanterna får nu alla samma mått, fiffigt.

 
 
Till att börja med så var det mycket knöligt att sy ihop trekanterna, det blev till sprätta början på rätt många. Hur jag än bar mig åt så trasslade det sig. Så kom jag på att jag kunde ju börja en bit in och sen vända på tygbiten och fortsätta att sy färdigt. Tycker själv att detta var finurligt påkommet, fast det har säkert någon annan också kommit på före mig.
 
 
Så nu har jag en himlans massa hopsydda fyrkanter, utan så värst mycket extrajobb. Kan tänkas bli en kant på täcket, vi får se!
 
 
Kram på er och sy så det ryker!
 
//Lisa

8 kommentarer:

  1. Ser ut att bli ett härlig julkvilt!
    Linjalen använder jag mycket de gånger jag syr PP. Suverän då att få rätt sömnsmån.
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  2. Spännande att få se fortsättningen!
    Jag gör som Kerstin, min linjal köpte jag av Marie på en PP-kurs.
    kram

    SvaraRadera
  3. Ska bli kul att se fortsättningen och så bra att du har diciplinen på dig att fixa trianglarna med en gång. Använder också Add-a-quarterlinjalen flitigt. Kram

    SvaraRadera
  4. Du är ju inte sysslolös nu........
    Kram Gudrun

    SvaraRadera
  5. Jag använder också Add-a-quarterlinjalen när jag syr PP. Den är suveränt bra.
    Det är smart att sy de små kvadraterna direkt när du skurit av hörnen. Annars blir det nog aldrig av.
    Det ska bli spännande att få se ditt täcke färdigt.

    SvaraRadera
  6. Härlig julkvilt du har på gång!! kram Veronica

    SvaraRadera
  7. Min Add quarter linjal ligger alltid vid symaskinen,,är bara hur bra som helst..och framförallt till PP,,,,suverän!!Kram från lilla jag

    SvaraRadera
  8. Med den här farten så lär den väl vara klar till jul! Ska bli skoj att se vad du gör av alla små bitar! kram Katarina

    SvaraRadera